Din hjemmeside er dit online galleri

person-der-skriver-på-macbook

Har du din egen virksomhed? Hvis svaret er ja, så bør du også have en hjemmeside. Din hjemmeside er dit ansigt udadtil, for folk som ikke kender din forretning. Ligesom man kan promovere sin kunst gennem sit galleri, kan man med en hjemmeside ligeledes promovere sine produkter. Det behøver ikke nødvendigvis at være kunst – for ligegyldigt hvilket erhverv du befinder dig i, er der ingen grund til ikke at have en hjemmeside. Her får du inputs til, hvordan du kommer i gang på egen hånd.

Step 1 – Vælg et domæne

Første step er at finde et passende domænenavn. Hvis du har en virksomhed, er det selvfølgelig oplagt at dit domænenavn er det samme som dit virksomhedsnavn, det er bare ikke altid muligt. Du kan nemlig risikere, at der er nogen som allerede ejer det domæne som du gerne vil have. Det betyder at du enten må finde på et alternativt navn, eller undersøge mulighederne for at købe det. Hvis domænet er ledigt, skal du typisk betale 100-200 kr. for at det kan blive dit.

Step 2 – Find det rette CMS

CMS står for Content Management System – på dansk betyder det indholdsstyringssystem og er den platform du benytter til at lave din hjemmeside. Hvilket CMS du bør bruge, afhænger af dine behov. Hvis du blot søger en simpel platform, hvor du kan opsætte sider som beskriver din forretning, er WordPress et glimrende valg. Så snart du har købt et domæne, kan du lynhurtigt komme i gang med at skrive og designe dine sider. Har du derimod et ønske om at starte en webshop, så bør du overveje Prestashop. Dette er nemlig særdeles velegnet til at sælge vare online og du kan hurtigt opsætte forskellige kategorier og varegrupper.

Step 3 – Optimer din side

Når din side er online, skal du i gang med at optimere siden, så du kan blive fundet i Googles søgeresultater på relevante søgeord. Dette gør du vha. SEO (søgemaskineoptimering på dansk). SEO går ud på, at overbevise Google om, at det er dine sider der bør komme frem blandt de øverste resultater, på søgeord som kan sættes i relation til din forrentning. Dette gør du ved at lave godt indhold, som skaber reel værdi for læseren. Du kan finde en masse guides til, hvordan du kommer til tops på Google. Hvis du ikke har overskuddet til at tænke på SEO, bør du overveje at hyre et SEO Bureau, som kan hjælpe dig.

Så har du i grove træk fået en guide til, hvordan du kommer i gang med at skabe dit eget online galleri.